SELMA (Social Emotional Learning Mutual Awareness)
Ευρωπαϊκό πρόγραμμα ενάντια στη Ρητορική του μίσους
Η ρητορική του μίσους θωρείται υποκατηγορία του εκφοβισμού (bullying), που ωστόσο αφορά σταθερά, καθοριστικά και μόνιμα χαρακτηριστικά ατόμων ή ομάδας (εθνικότητα, φύλο, φυλή, θρησκεία, σεξουαλική έκφραση). Όταν γίνεται μέσω διαδικτύου μπορεί να λάβει μεγάλη έκταση και να είναι ιδιαίτερα σκληρή και απεχθής, δεδομένης της ανωνυμίας που επιτρέπει ευκολότερα την έκφραση της σκοτεινής πλευράς της ανθρώπινης φύσης.
Στους νέους λόγω των αναπτυξιακών χαρακτηριστικών και περιβαλλοντικών παραγόντων της σύγχρονης πραγματικότητας, το φαινόμενο έχει ιδιαίτερη ένταση και επηρεάζει την παιδεία και την κουλτούρα τους. Στην άλλη όψη του ίδιου νομίσματος, οι νέοι έχουν την δύναμη και την επαναστατικότητα να αντιστέκονται στην αδικία, να επαναστατούν, να υπερασπίζονται με θυσία και έμπρακτα τα βασικά ανθρώπινα δικαιώματα και να μάχονται για το κοινό καλό ενάντια στη διαφθορά και τα στερεότυπα.
Αυτή την θετική ενίσχυση των νέων υπερασπίζεται το νέο Ευρωπαϊκό πρόγραμμα SELMA, υπηρετώντας την προτεραιότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενάντια στη ρητορική του μίσους, μέσω της κατάκτησης δεξιοτήτων ζωής (life skills) και της κοινωνικοσυναισθηματικής μάθησης και επίγνωσης του φαινομένου, που σχηματίζουν και το ακρωνύμιο SELMA στα Αγγλικά (Social Emotional Learning Mutual Awareness). Tο ακρωνύμιο ωστόσο δεν είναι τυχαίο : το όνομα SELMA ταυτίζεται με την αντίθεση στο ρατσισμό, αφού το 1965 πραγματοποιήθηκαν οι πορείες για την ψήφο των έγχρωμων από την πόλη και τη γέφυρα της πόλης Selma στο Μοντγκόμερυ της Αλαμπάμα των ΗΠΑ. Η γέφυρα έχει το όνομα αρχηγού των Κου Κλουξ Κλαν, και μετά τη σφαγή της ματωμένης Κυριακής (bloody Sunday) μετατρέπεται σε ισχυρό αντιρατσιστικό σύμβολο.
Συμμετέχουν 5 Ευρωπαϊκές χώρες (Βέλγιο, Ελλάδα, Βρετανία, Δανία & Γερμανία), με πρωταγωνιστικό ρόλο της χώρας μας στην έρευνα και το σχεδιασμό του προγράμματος. Στόχος είναι να δημιουργηθούν εργαλεία που εφαρμόζοντάς τα στην σχολική τάξη ενδυναμώνεται η θετική συμπεριφορά, η διαχείριση του θυμού, ο σεβασμός στον συνάνθρωπο. Συμμετέχουν τα Υπουργεία Παιδείας των χωρών, ως δίκτυο εφαρμογής των υλικών δίνοντας την ευκαιρία σε όλα τα σχολεία να χρησιμοποιήσουν τα παραδοτέα. Το πρόγραμμα θα αξιολογηθεί σχετικά με την αποτελεσματικότητα και τα αποτυπώματά του στην οικολογία των σχολείων.