28/06/2016
Έμπνευση, δημιουργία, αισιοδοξία, έργο είναι ορισμένες λέξεις-απόηχος της ημερίδας παρουσίασης αποτελεσμάτων της πιλοτικής φάσης εφαρμογής του ευρωπαϊκού προγράμματος Enable-Ενδυναμώνω. Αντιμετωπίζοντας το σχολικό εκφοβισμό στα 18 σχολεία της χώρας μας.

Η ημερίδα υλοποιήθηκε στο ΑLBA Graduate Business School υπό την αιγίδα των «Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων» και της «Ελληνικής Εταιρείας Εφηβικής Ιατρικής». Την οργάνωση ανέλαβαν η «Μονάδα Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ.) της Β΄ Παιδιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών του Νοσοκομείου Παίδων Π. & Α. Κυριακού» και επιστημονικός οργανισμός «Μαζί για την Εφηβική Υγεία».
Η Ελένη Καραγιάννη, εκπαιδευτικός και εισηγήτρια του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής και μέλος της κεντρικής επιστημονικής επιτροπής για το σχολικό εκφοβισμό του Υπ. Παιδείας ανέλυσε τις δράσεις της κεντρικής επιτροπής του Υπουργείου για το θέμα αντιμετώπισης του σχολικού εκφοβισμού, όρισε το εννοιολογικό πλαίσιο του σχολικού εκφοβισμού και παρουσίασε τον τρόπο με τον οποίο διαχέονται οι δράσεις στα σχολεία: από ποιες ομάδες του υπουργείου και σε ποιους εκπροσώπους σχολείων.
Η ψυχή στην υλοποίηση του προγράμματος στα σχολεία της Ελλάδας, Ελένη Τζαβέλα, αναπτυξιακή ψυχολόγος και συνεργάτις της Μ.Ε.Υ. παρουσίασε τις βασικές αξίες πάνω στις οποίες στηρίζεται το πρόγραμμα, οι οποίες το διαφοροποιούν σε σχέση με ό,τι έχει εφαρμοστεί μέχρι στιγμής στο θέμα αντιμετώπισης του σχολικού εκφοβισμού. Η ανάπτυξη κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων αναδύεται ως επιδιωκόμενος στόχος, προκειμένου ένα παιδί να ενδυναμωθεί και να αντιμετωπίσει περιστατικά βίας. Η Ε. Τζαβέλα ξετύλιξε τους άξονες διάχυσης του προγράμματος, το καινοτόμο εκπαιδευτικό υλικό που διανεμήθηκε σε εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές, παρουσίασε παραστατικά την αντίδραση των παιδιών στο πρόγραμμα αναφέροντας χαρακτηριστικά, μεταξύ άλλων, την απάντηση ενός μαθητή στο ερώτημα τι κέρδισε από το Enable: «Δεν καθόμαστε με σταυρωμένα χέρια». Τέλος, παρουσίασε και τα πρώτα στατιστικά αποτελέσματα ως προς τη συμπεριφορά των ελληνόπουλων στο θέμα τόσο της άσκησης βίας, όσο και της αντίδρασης και της αντιμετώπισής της.
Έκπληξη προκάλεσαν οι ομιλίες της κ. Άρτεμις Τσίτσικα, Επ. Καθηγήτρια Παιδιατρικής-Εφηβικής Ιατρικής και Επιστ. Υπεύθυνης της Μονάδας Εφηβικής Υγείας και της κ. Ηλέκτρας Κουτσούκου, νομικού και μέλους της Κεντρικής Επιστημονικής Επιτροπής για το σχολικό εκφοβισμό Υπ. Παιδείας. Βασιζόμενες στο πρόγραμμα της Enacso ανέπτυξαν πώς τα δικαιώματα των παιδιών ως καταναλωτές στο διαδίκτυο παραβιάζονται ασύστολα από εταιρίες για εμπορικές σκοπιμότητες. Προσκάλεσαν τους παρευρισκόμενους εκπροσώπους από φορείς και από το Υπουργείο Παιδείας να συντονιστούν και να συνδράμουν από κοινού στην ενημέρωση γονέων-μαθητών για την καλύτερη προστασία τους κατά την ηλεκτρονική περιήγησή τους. Ως ενδεικτικό πρώτο βήμα δράσης και σήμανσης συναγερμού ήταν η διανομή ενός εντύπου στο κοινό, το οποίο αποτυπώνει τόσο εικαστικά όσο και λεκτικά το τι συμβαίνει στο θέμα της καταπάτησης των δικαιωμάτων παιδιών και ενηλίκων στο διαδίκτυο.
Στο πλαίσιο της ημερίδας εντάχθηκε και η δράση «ψηφιακή εμπιστοσύνη» στην εκπαίδευση από τον κ. Α. Βαγγελάτο, ερευνητής του ΙΤΥΕ. Δόθηκαν χρήσιμες πληροφορίες στους εκπαιδευτικούς ως προς το πώς μπορούν να ενημερωθούν καλύτερα για τη χρήση ψηφιακών εργαλείων.
Πολύ σημαντικές και με αίσθημα αισιοδοξίας ήταν οι παρουσιάσεις των εκπαιδευτικών, οι οποίοι εφάρμοσαν προγράμματα, όπως αυτό του Enable. Συγκεκριμένα, οι εκπαιδευτικοί Αντ. Παπατριανταφύλλου και ο Γ. Λογιώτης παρουσίασαν τις δράσεις του Δικτύου Σχολείων Δ.Δ.Ε. Β΄ Αθήνας: «ΣΗ.ΜΑ. – Α.Ε.Π.» Σημερινός Μαθητής – Αυριανός Ενεργός Πολίτης του κόσμου και τον τρόπο που εντάχθηκε το πρόγραμμα Enable.
Η συνεργάτις της «Μονάδας Εφηβικής Υγείας» Α. Αδαμοπούλου παρουσίασε το πώς εφαρμόζουν στη Μ.Ε.Υ της Β΄ Παιδιατρικής Κλινικής του Παν/μίου Αθηνών τη μέθοδο youth to youth channel: από τα παιδιά για τα παιδιά: δημιουργία υλικών και εργαλείων για τους νέους. Πρόβαλε προσπάθειες εφήβων οι οποίοι συνεργάστηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος Εnable και Hackathon χρησιμοποιώντας την τεχνολογία για την πρόληψη και την αντιμετώπιση της σχολικής βίας.
Ο λόγος στους εκπαιδευτικούς
Τέλος, ορισμένοι από τους μάχιμους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι παρευρέθηκαν στην ημερίδα και εφάρμοσαν πιλοτικά το πρόγραμμα Enable πήραν το λόγο παρουσιάζοντας τις αντιδράσεις των μαθητών τους γύρω από το πρόγραμμα «Ενδυναμώνοντας» και το πώς η μέθοδός του τους ενέπνευσε ώστε να αναμείξουν τη Λογοτεχνία, το Θέατρο, τη Ζωγραφική ακόμη και τη Βιολογία στο πρόγραμμα κατά της σχολικής βίας. Συγκεκριμένα παρουσιάστηκαν οι βιωματικές δράσεις των παρακάτω σχολείων:

5ο Γυμνάσιο Πετρούπολης υπό την εποπτεία της εκπαιδευτικού Ε. Παπαμιχαλάκη,
6ο Δημοτικό Σχολείο Αγίων Αναργύρων υπό τους κ.κ. Κ. Κώτση και Β. Κανιαδάκη,
4ο Δημοτικό Σχολείο Αγίων Αναργύρων υπό τους κ.κ. Στ. Δαχτυλίδη και Κ. Σαββοπούλου,
5ο Γυμνάσιο Πετρούπολης υπό τους Α.Μ. Βλάχου, Ν.Ε. Δέδε, Ε.Ε. Κεφαλά, Ξ. Κυριακοπούλου,
4ο Γυμνάσιο Αλίμου υπό την κ. Ε. Φεγγίτη,
Κολλέγιο Αθηνών υπό τους κ.κ. Π. Αντωνίου και Π. Μπόζνου,
2ο Γυμνάσιο Πετρούπολης υπό τους κ. Τ. Αργυρού και Ε. Μάλλιου,
11ο Γυμνάσιο Ιλίου υπό τους Μ. Αβραμίδου και Ε. Μητροσύλη.

Στην ημερίδα παρευρέθηκαν εκπρόσωποι από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής του Υπουργείου Παιδείας, από φορείς: Ελληνική Εταιρεία Εφηβικής Ιατρικής, Μαζί για την Εφηβική Υγεία, Κέντρο Μέριμνας Οικογένειας και Παιδιού, Διεθνές Κέντρο Ολυμπιακής Εκεχειρίας, ΟΚΑΝΑ, από το χώρο της Ιατρικής, της Ψυχολογίας και της εκπαίδευσης (σχολικοί σύμβουλοι, εκπαιδευτικοί Α/θμιας και Β/θμιας).
Ευχή της «Μονάδας Εφηβικής Υγείας του Νοσοκομείου Παίδων» και του επιστημονικού οργανισμού «Μαζί για την Εφηβική υγεία», φορέα-διοργανωτή του Enable – Ενδυναμώνοντας, είναι η αύξηση συμμετοχής των σχολείων την επόμενη χρονιά.