Ελεύθερος Τύπος 24.01.2016

 Έρχεται το «Schoolers» με Στόχο την επανένταξη παιδιών στη σχολική κοινότητα.

«Schoolers» : Σχολείο για όσους παρατούν το σχολείο (Ελεύθερος Τύπος) Κέντρο δημιουργικής απασχόλησης παιδιών που έχουν εγκαταλείψει το σχολείο τους.


Η Μονάδα της Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ.) του Νοσοκομείου Παίδων «Π. & Α. Κυριακού» www.youth-health.gr σε συνεργασία με τον επιστημονικό οργανισμό «Μαζί για την εφηβική υγεία» www.youth-life.gr οργανώνουν για πρώτη φορά ένα κέντρο απασχόλησης παιδιών και εφήβων που έχουν σταματήσει τη σχολική φοίτηση, με στόχο την δημιουργική τους απασχόληση και την επιστροφή τους στην καθημερινότητα και τη σχολική ζωή με ομαλό τρόπο.

Ανησυχητικές διαστάσεις λαμβάνει η φυγή από το σχολείο στη χώρα μας, με το 13% των Ελληνόπουλων να σταματά τη σχολική φοίτηση. Αυτό προκύπτει από τις καταγραφές του Παρατηρητηρίου Μετάβασης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου του υπουργείου Παιδείας, με τα πιο φρέσκα στοιχεία, που δημοσιοποίησε πριν από λίγες ημέρες ο υπουργός Παιδείας κ. Νίκος Φίλης να ανακηρύσσουν «πρωταθλητές» στη σχολική διαρροή τους μαθητές της Ροδόπης και των νησιών της Δωδεκανήσου με ποσοστά «φυγής» 8,37% και 8,02% αντίστοιχα. Μπροστά σε αυτό το ανησυχητικό φαινόμενο καθίσταται επιτακτική η ανάγκη να ανοίξει ο δρόμος για την επιστροφή των παιδιών στο σχολικό περιβάλλον προκειμένου να μη στερηθούν το ανεκτίμητο αγαθό της μόρφωσης και τη δυνατότητα να διεκδικήσουν ένα καλύτερο μέλλον.

Χαρακτηριστικά

Το σημαντικό «κενό» έρχεται να καλύ- ψει για πρώτη φορά στα ελληνικά χρο- νικά μια δομή για εφήβους με σχολική άρνηση, όπως περιγράφεται το φαινό- μενο στην επιστημονική αργκό. Πρό- κειται για το «Schoolers», το ολοήμερο κέντρο δημιουργικής απασχόλησης παιδιών και εφήβων που έχουν στα- ματήσει τη σχολική φοίτηση, το οποίο παρουσιάζει σε αποκλειστικό δημοσί- ευμα ο «Ε.Τ.» της Κυριακής. Η καινο- τόμος δομή που στοχεύει στην ομαλή επανένταξη των παιδιών στη σχολική κοινότητα υλοποιείται από τη Μονάδα Εφηβικής Υγείας του νοσοκομείου Παίδων «Αγλαΐα Κυριακού» σε συνερ- γασία με τον επιστημονικό οργανισμό
«Μαζί για την Εφηβική Υγεία» και το πρώτο κουδούνι θα χτυπήσει εντός του Ιανουαρίου. Το «Schoolers» θα λειτουργεί δύο φορές την εβδομάδα στη Μονάδα Εφηβικής Υγείας (Με- σογείων 24, 6ος όροφος, πτέρυγα
«Ελένη Δαλακούρα») από τις 10.00 έως τις 15.00 και τα παιδιά θα απα- σχολούνται σε δραστηριότητες καλ- λιτεχνικές, αθλητικές, παιχνίδια (επιτραπέζια - στρατηγικής), θέατρο, χορό, ρητορική - φιλοσοφία και λογοτεχνία. Η πρωτοποριακή δομή-γέφυρα για το σχολείο θα ξεκινήσει με τη συμμετο- χή 10 παιδιών (ηλικίας 14-17 ετών), τα οποία προσήλθαν στη ΜΕΥ με το συγκεκριμένο αίτημα.

Βασικές Αιτίες

Όπως εξηγεί ο ένας εκ των δύο ιθυνόντων νοών του προγράμματος, η κ. Αρτεμις Τσίτσικα, επίκουρη καθηγήτρια Παιδιατρικής-Εφηβικής Ιατρικής και επιστημονική υπεύθυνη της ΜΕΥ: «Η σχολική άρνηση οφείλεται σε συνδυασμό παραγόντων, που μπορεί να είναι ατομικοί (ευαλωτότητα προσωπικότητας, καταθλιπτικό συναίσθημα, άγχος αποχωρισμού, κοινωνική φοβία ή άλλες φοβίες, μαθησιακές δυσκολίες και αντίδραση σε εκφοβισμό-bullying) ή περιβαλλοντικοί (δυσλειτουργία οικογένειας, υπεραπασχόληση γονέων και λόγοι που σχετίζονται με την οικονομική κρίση)».
Ο έτερος επικεφαλής του εγχειρήματος, ο κ. Νίκος Σταθόπουλος, παιδοψυχίατρος και επιστημονικός συνεργάτης της ΜΕΥ, προσθέτει ότι δύο βασικές αιτίες εγκατάλειψης του σχολείου στην πατρίδα μας αποτελούν ο εθισμός στο Διαδίκτυο και η πλήξη για τα μαθήματα που χαρακτηρίζει τα χαρισματικά παιδιά. Και εξηγεί: «Ορισμένοι από τους εφήβους με σχολική άρνηση είναι χαρισματικά παιδιά, με ιδιαίτερα ταλέντα και υψηλό δείκτη νοημοσύνης, για τα οποία το σχολείο παύει να αποτελεί περιβάλλον έμπνευσης. Τα παιδιά αυτά βαριούνται και τελικά σταματούν τη φοίτηση. Έρευνες έχουν δείξει ότι το ποσοστό των χαρισματικών παιδιών υπολογίζεται στο 3% του λιλιπούτειου πληθυσμού. Τέλος, υπάρχει μικρός αριθμός γονέων που παύουν να εμπιστεύονται το εκπαιδευτικό σύστημα και με μικρή αφορμή, επιδιώκουν τη διακοπή της φοίτησης των παιδιών.

«Συμπτώματα» φυγής

Οι έφηβοι που εγκαταλείπουν το σχολείο αισθάνονται απελπισία και φόβο, αρνούνται ή δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν τα μαθήματα, ενώ συχνά εμφανίζουν και σωματικά συμπτώματα (χλομάδα, τρέμουλο, κοιλιακά άλγη, πονοκεφάλους), όπως εξηγεί η καθηγήτρια Παιδιατρικής. Επίσης παρουσιάζουν διαταραχές ύπνου, παρεκτροπές στη διατροφή και παραμέληση της σωματικής φροντίδας και υγιεινής. Επειδή όμως το σχολείο εκτός από την παροχή γνώσεων προσφέρει και άλλα ανεκτίμητα οφέλη (κοινωνικοποίηση, ανάληψη ευθυνών, ομαδικότητα), είναι σημαντικό να ενθαρρύνεται η επιστροφή των μικρών «φυγάδων» στο σχολικό περιβάλλον. ■

Info: Δηλώσεις Συμμετοχής για το ημερήσιο Κέντρο
«Schoolers» στην τηλεφωνική γραμμή της ΜΕΥ: 8001180015

 

Για να διαβάστε περισσότερα σχετικά με το άρθρο, πατήστε στην εικόνα για μεγέθυνση

Ελεύθερος Τύπος 24.01.2016