ΥΓΕΙΑ FREE SUNDAY 24.1.16«Schoolers» : μια δομή για εφήβους με σχολική άρνηση. (Υouth Care Day Center): Κέντρο δημιουργικής απασχόλησης παιδιών που έχουν εγκαταλείψει το σχολείο τους.


Η Μονάδα της Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ.) του Νοσοκομείου Παίδων «Π. & Α. Κυριακού» www.youth-health.gr σε συνεργασία με τον επιστημονικό οργανισμό «Μαζί για την εφηβική υγεία» www.youth-life.gr οργανώνουν για πρώτη φορά ένα κέντρο απασχόλησης παιδιών και εφήβων που έχουν σταματήσει τη σχολική φοίτηση, με στόχο την δημιουργική τους απασχόληση και την επιστροφή τους στην καθημερινότητα και της σχολικής ζωής με ομαλό τρόπο.

 

Η σχολική άρνηση αφορά περίπου 10% του εφηβικού πληθυσμού, ενώ στη χώρα μας το ποσοστό ανέρχεται σε 13%, ποσοστό υψηλότερο από τις δεσμεύσεις της χώρας μας στην Σύνοδο της Λισαβώνας (2000), σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Μετάβασης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου του Υπουργείου Παιδείας.

Ο έφηβος που εγκαταλείπει το σχολείο μπορεί να αισθάνεται απελπισία & φόβο, αρνείται ή δυσκολεύεται ανυπέρβλητα να παρακολουθήσει, ενώ συχνά συνυπάρχουν και σωματικά συμπτώματα (είναι χλωμοί, τρέμουν, παρουσιάζουν πόνο στην κοιλιά και πονοκεφάλους).

Η σχολική άρνηση είναι μια πολυπαραγοντική έκφραση και μπορεί να οφείλεται σε συνδυασμό παραγόντων, ενώ εξατομικεύεται αυστηρά. Υπάρχουν διαφορετικοί λόγοι που οδηγούν ένα παιδί σε αυτό το αποτέλεσμα:

  1. Ατομικοί (ευαλωτότητα προσωπικότητας, καταθλιπτικό συναίσθημα, άγχος αποχωρισμού, κοινωνική φοβία και άλλες φοβίες, μαθησιακές δυσκολίες, εναντίωση σε περίπτωση που έχει δεχθεί εκφοβισμό-bullying)
  2. Περιβαλλοντικοί (δυσλειτουργία οικογένειας, υπεραπασχόληση γονέων, λόγοι που σχετίζονται με την κοινωνικο-οικονομική κρίση κτλ)


Στη Μ.Ε.Υ. σημαντικός αριθμός παιδιών και εφήβων προσέρχονται με σχολική άρνηση, οι οποίοι έχουν σαν αρχικό αίτημα την εξάρτηση από το διαδίκτυο. Το φαινόμενο αυτό έχει φέρει σε αμηχανία την επιστημονική κοινότητα παγκοσμίως, σχετικά με το εάν πρόκειται για είδος «εξάρτησης» ή για την «κορυφή του παγόβουνου» άλλων δυσκολιών ή/και προβλημάτων. Το γεγονός είναι ότι η χρήση του διαδικτύου μπορεί να είναι η επικρατούσα δραστηριότητα στην καθημερινότητα ορισμένων εφήβων, με αποτέλεσμα την παραμέληση βασικών τομέων δράσης, όπως το σχολείο, τα χόμπι, ο αθλητισμός, οι κοινωνικές σχέσεις (φιλικές ή/και ρομαντικές) κ.λπ. Μπορεί να υπάρξουν διαταραχές ύπνου, παρεκτροπές στη διατροφή και παραμέληση της σωματικής φροντίδας και υγιεινής.

Ορισμένοι από τους εφήβους με σχολική άρνηση είναι χαρισματικά παιδιά, με ιδιαίτερα ταλέντα και υψηλό δείκτη νοημοσύνης, για τα οποία το σχολείο παύει να αποτελεί περιβάλλον έμπνευσης και δημιουργίας, χάνουν κάθε ενδιαφέρον, «βαριούνται» και τελικά σταματούν τη φοίτηση. Ψυχομετρικές έρευνες έχουν δείξει ότι το ποσοστό των χαρισματικών παιδιών υπολογίζεται περίπου στο 3% του γενικού παιδικού πληθυσμού. Τα παιδιά αυτά διαθέτουν εξαιρετικά υψηλές ικανότητες σε έναν ή περισσότερους γνωστικούς τομείς.

Τέλος, υπάρχει μικρός αριθμός γονέων που παύουν να εμπιστεύονται το εκπαιδευτικό σύστημα και με μικρή αφορμή, επιδιώκουν την διακοπή της φοίτησης των παιδιών τους, αμφισβητώντας τον εποπτικό ρόλο του κράτους στην εκπαίδευση των παιδιών. Στις ΗΠΑ, η τάση αυτή είναι υπολογίσιμη και ονομάζεται «home schooiling»- ευτυχώς στη χώρα μας δεν έχει εξελιχθεί.

Δεδομένου ότι το σχολείο γενικά προσφέρει πολύ περισσότερα από την παροχή γνώσεων και μόνο (κοινωνικοποίηση, ανάληψη ευθυνών, ομαδικότητα κλπ), είναι σημαντικό να ενθαρρύνεται η επιστροφή των παιδιών στο σχολικό περιβάλλον όταν βέβαια είναι έτοιμα κι αυτό κρίνεται προς όφελός τους.

Με βάση τα παραπάνω και προκειμένου να υπάρξει δημιουργική απασχόληση, κατάλληλη φροντίδα και ομαλή επιστροφή στο σχολείο, στη Μ.Ε.Υ. θα λειτουργήσει κέντρο δημιουργικής απασχόλησης παιδιών που είναι «εθισμένα» στο διαδίκτυο και έχουν εγκαταλείψει το σχολείο τους.

Τα παιδιά απασχολούνται πρωϊνές ώρες, δύο φορές την εβδομάδα (10.00-14.00) σε δραστηριότητες:

• καλλιτεχνικές
• αθλητικές
• παιχνίδια επιτραπέζια-στρατηγικής
• θέατρο
• χορό
• ρητορική-φιλοσοφία, λογοτεχνία
• εκπαιδευτικές δραστηριότητες κ.λπ,

με βάση τα ταλέντα, τις κλίσεις και τις επιθυμίες τους. Συμμετέχουν 10 έφηβοι Γυμνασίου και Λυκείου (14-17 ετών), με σειρά προτεραιότητας, τα οποία προσήλθαν στη Μονάδα Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ.) με ανάλογο αίτημα.

Η δράση πραγματοποιείται σε συνεργασία με τον επιστημονικό οργανισμό «Μαζί για την Εφηβική Υγεία» και θα έχει μέγιστη διάρκεια για κάθε παιδί περίπου 6 μήνες.

Διεξάγεται από τον Ιανουάριο 2016 και πραγματοποιείται από διεπιστημονική ομάδα (παιδίατρος, παιδοψυχίατρος, εκπαιδευτικός, ψυχολόγος, διατροφολόγος, θεατρολόγος κλπ). Χώρος διεξαγωγής της δράσης είναι στη Μονάδα Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ.), Μεσογείων 24, 6ος όροφος, πτέρυγα «Ελένη Δαλακούρα».

Επιστημονικοί υπεύθυνοι του προγράμματος είναι η κα Άρτεμις Τσίτσικα, Επικ. Καθηγήτρια Παν/μίου Αθηνών και υπεύθυνη της Μ.Ε.Υ. και ο κος Νίκος Σταθόπουλος, παιδοψυχίατρος και επιστ. συνεργάτης της Μ.Ε.Υ.

 

Περίπτωση
    Τις τελευταίες ημέρες δεν θέλω να πηγαίνω σχολείο.... μου φταίνε όλα...είναι όλα τόσα βαρετά εκεί... ακόμα και το μάθημα... κάνω μεγάλες προσπάθειες να συγκεντρωθώ και να παρακολουθήσω... αλλά μάταια...βαριέμαι και κοιμάμαι...δεν είναι άλλωστε λίγες οι φορές που προτιμώ να κάθομαι στο τελευταίο θρανίο και να διαβάζω για ρομποτική... από το κινητό μου... που φυσικά έχω πρόσβαση στο Ιντερνετ... ξέρετε... είναι κάτι που μου αρέσει πολύ..παλιά είχα συμμετάσχει σε ανάλογους διαγωνισμούς.... Είναι τόσο βαρετό το σχολείο...δεν ήταν πάντα έτσι....μου άρεσε το μάθημα της Φυσικής κ των Μαθηματικών..τώρα πια όμως... όχι... ίσως φταίω εγώ... ίσως όμως φταίει και ο καθηγητής μου.... που κάθε φορά επιδεικτικά με ρωτούσε μπροστά στους συμμαθητές μου ...γα την ορθότητα της διδασκαλίας του; Δεν είμαι ευτυχισμένος όταν πηγαίνω στο σχολείο...έχω προβλήματα με το όλο το εκπαιδευτικό σύστημα... Υποτίθεται ότι είμαι έξυπνος.Και αυτό δεν το λέω εγώ...το πιστοποιεί το τεστ νοημοσύνης που έκανα πρόσφατα...στην προσπάθεια των γονιών μου να διαπιστώσουν εάν έχω Διάσπαση Προσοχής... Πρέπει να βρω τη λύση μόνος μου. Σας κάλεσα για να με βοηθήσετε σχετικά με τις κοινωνικές μου δεξιότητες...Πόσο φυσιολογικό είναι να μην με «γεμίζουν» τα παιδιά της ηλικίας μου; Τι δεν κάνω σωστά;

Πέτρος , 16 ετών
Πηγή: Γραμμή Στήριξης «ΜΕ. Υποστηρίζω» 80011 80015

Πατήστε στην εικόνα για μεγέθυνση

ΥΓΕΙΑ FREE SUNDAY 24.1.16